![]() |
Toilet Paper Art - Sakir Gökcebag |
Het overkwam mij vorige week opnieuw: letter voor letter
rolde uit mijn bic 'toiletpapier' en kwam zo terecht op een al druk bezet
boodschappenlijstje. In tegenstelling tot mijn vriend houd ik me aan papieren
lijstjes. De digitalisering is mooi en veelal praktisch maar er gaat voor
mij niets boven het met een stevige zwaai en de nodige druk lekker wegstrepen
van woorden zoals 'toiletpapier', 'broodbeleg', 'yoghurt', 'bibliotheek boeken
terug brengen en boete (alweer) betalen' van mijn lijstjes. Met een enkele druk
van het topje van je vinger een 'vinkje' plaatsen op je mobieltje naast het
product in je boodschappen app. is mijns inziens de teloorgang van een
belangrijk vitality effect. Immers, of ik dat vinkje nu heel vrolijk, compleet
gestresseerd of gehaast plaats, daar is geen zichtbaar spoor van te zien. En
het nalaten van sporen, ook op een simpel boodschappenlijstje, is voor de
meeste mensen onder ons belangrijker dan we denken.
Een half uur later stond ik in de rayon van al dat hygiënisch papier. Zonder inbegrip van het vandaag erg hippe, vochtige toilet papier rees voor mij een muur op van 27 verschillende verpakkingen toilet papier. Ik weet niet wat U daar van vindt maar voor mij zijn dergelijke keuzes verstikkend. Kies je (deze keer) voor toiletpapier met een motiefje of voor de gewone effen versie? Ga je voor geurloos papier of toch eerder voor de Kamille? Extreem lange rollen of toch maar de wel gekende rol? Wat past het beste in je toilet interieur: wit, gebroken wit, roze, blauw, geel, zalmroze, zwart of geel? En verkies je twee-, drie- of vierlaags papier? Al dan niet voorzien van vitamine E en Aloë vera. Keuzevrijheid leidt niet spontaan tot meer blijheid. Toch niet bij mij. Mocht ik mezelf niet tot de orde hebben geroepen dan had ik daar misschien nu nog gestaan. Samen met de drie andere vrouwen die duidelijk een gelijkaardig denkoefening aan het maken waren. De pakken gingen herhaaldelijk van rek naar hand om dan toch weer terug gezet te worden en een ander pak van naderbij te bekijken en voelen. Teveel keuze is doorgaans belastend en erg stresserend. Ook voor de kleintjes die al tien minuten vragen of ze niet nog een koekje mogen kiezen en zo mogelijk nog meer voor de man die in de verste verte niet verstaat wat er nou zo moeilijk is aan het kiezen van dergelijk papier. Na 10 seconden grabbelde ik dus een zesdelig pak waar ik thuis nog nooit iemand heb over horen klagen en plofte het in mijn kar. Bic uit de achterzak, streep erdoor. Klaar.
Voor vele mensen is het kiezen van een therapeut even moeilijk; zo mogelijk nog moeilijker dan het kiezen van toiletpapier. En zelfs al zou deze groep mensen netjes naast elkaar opgesteld staan in de rayon 'gezondheid' in datzelfde warenhuis - klaar om mee te nemen - dan nog zouden de rekken waarschijnlijk nauwelijks dienen te worden aangevuld. Net zoals mensen ten onrechte vaak beschaamd zijn dat ze enkel witte producten of huismerken in hun kar hebben liggen zo zou de rayon 'gezondheid' vandaag weinig bevolkt worden. Niet omdat mensen niet geïnteresseerd zijn. Wel omdat er nog steeds een huizenhoog taboe ligt op problemen met de geestelijke gezondheid. En en plus: wat men niet kent, koopt men niet.
Er zijn zowat evenveel verschillende therapiestromingen als soorten toiletpapier op de markt. In beide gevallen hebben ze een gemeenschappelijk doel: 'geestelijke hygiëne' en 'intieme hygiëne'. Maar welke soorten therapieën bestaan er? Welke zijn erkend? En hoe kies je nu een therapeut die bij je past?
Wordt vervolgd.
Een half uur later stond ik in de rayon van al dat hygiënisch papier. Zonder inbegrip van het vandaag erg hippe, vochtige toilet papier rees voor mij een muur op van 27 verschillende verpakkingen toilet papier. Ik weet niet wat U daar van vindt maar voor mij zijn dergelijke keuzes verstikkend. Kies je (deze keer) voor toiletpapier met een motiefje of voor de gewone effen versie? Ga je voor geurloos papier of toch eerder voor de Kamille? Extreem lange rollen of toch maar de wel gekende rol? Wat past het beste in je toilet interieur: wit, gebroken wit, roze, blauw, geel, zalmroze, zwart of geel? En verkies je twee-, drie- of vierlaags papier? Al dan niet voorzien van vitamine E en Aloë vera. Keuzevrijheid leidt niet spontaan tot meer blijheid. Toch niet bij mij. Mocht ik mezelf niet tot de orde hebben geroepen dan had ik daar misschien nu nog gestaan. Samen met de drie andere vrouwen die duidelijk een gelijkaardig denkoefening aan het maken waren. De pakken gingen herhaaldelijk van rek naar hand om dan toch weer terug gezet te worden en een ander pak van naderbij te bekijken en voelen. Teveel keuze is doorgaans belastend en erg stresserend. Ook voor de kleintjes die al tien minuten vragen of ze niet nog een koekje mogen kiezen en zo mogelijk nog meer voor de man die in de verste verte niet verstaat wat er nou zo moeilijk is aan het kiezen van dergelijk papier. Na 10 seconden grabbelde ik dus een zesdelig pak waar ik thuis nog nooit iemand heb over horen klagen en plofte het in mijn kar. Bic uit de achterzak, streep erdoor. Klaar.
Voor vele mensen is het kiezen van een therapeut even moeilijk; zo mogelijk nog moeilijker dan het kiezen van toiletpapier. En zelfs al zou deze groep mensen netjes naast elkaar opgesteld staan in de rayon 'gezondheid' in datzelfde warenhuis - klaar om mee te nemen - dan nog zouden de rekken waarschijnlijk nauwelijks dienen te worden aangevuld. Net zoals mensen ten onrechte vaak beschaamd zijn dat ze enkel witte producten of huismerken in hun kar hebben liggen zo zou de rayon 'gezondheid' vandaag weinig bevolkt worden. Niet omdat mensen niet geïnteresseerd zijn. Wel omdat er nog steeds een huizenhoog taboe ligt op problemen met de geestelijke gezondheid. En en plus: wat men niet kent, koopt men niet.
Er zijn zowat evenveel verschillende therapiestromingen als soorten toiletpapier op de markt. In beide gevallen hebben ze een gemeenschappelijk doel: 'geestelijke hygiëne' en 'intieme hygiëne'. Maar welke soorten therapieën bestaan er? Welke zijn erkend? En hoe kies je nu een therapeut die bij je past?
Wordt vervolgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
.